الاستشارات الاجتماعية

السلام عليكم..
أنا طالبة في كيك طب وصلتني رسالة عبر الفيس بوك من امرأة صديقة لصديقة عندي من بلد أجنبي
تطلب مراسلتي عن طريق الإميل فأرسلت لها إيميلي وأرسلت لي هذه الرسالة :
How are you today?
i hope every thing is well with you.
I am very happy for your response to the message i sent to you in you.
I would like to establish a good relationship with you in a true love, if you don't mind.
My name is Susan Kouadow 24 years old girl.
I am the only daughter of Late Dr Wilfrid Kouadow from Ivory coast,
my father was one of the member of nationalistic parliament and also minister of transport
my father died together with my Mother during the war in my country, i managed to escape for my dear life and ran into a neighboring Country Senegal and i am residing here as a refugee in UN refugee camp. Meanwhile, I am writing to you now from our Reverend,s computer and i will like to know more about you as we further our communications in a true relationship.
I will like to know what you do for a living, as you know a jou
ey of thousands miles always start with a step and i believe that we have started it.
Here is my pictures, and i will like you to send me your pictures as well and more details about yourself.
I thank God for your message today because it is a bit relief for me. May God protect and bless you for me,
as i told you before i am in the UN refugee camp, and we are not allowing to go out from the camp. we are just like one staying in the prison, I hope by God,s grace and with your help i will come out of here soon. i don't have any relatives now whom i can go to, all my relatives ran away in the middle of the war.
The only person i have now is Reverend Philip Thomson who is the Reverend Minister in this camp ( CHRIST MISSION). He has been very nice to me since I came here but I am not living with him rather I am living in the female hostel,
As a refugee here I don't have any right or privilege to any thing being it money or whatever because it is against the law of this country. I want to go back to my studies because I only attended my first year in university before the incident that lead to my being in this situation now.
My dear if you don,t mind i will ask for your assistance to help me claim my money that my late Father deposited in one of the leading bank abroad which is $4.750m us dollars, because he made this deposit with my name as the next of kin when he was alive, i have wrote to the bank that i want to claim the money so that i will use part of the money to help myself out from this bondage,they told me to bring a representative who will be my faithful trustee to enable them transfer the money.
please write back to me as you receive this letter, I kept this secret to people in the camp here the only person that knows about it is the Reverend because he is like a father to me, and i will like you to keep it within yourself, don't tell it to anyone because i am afraid if people gets to know about it,
I like honest, understanding and God fearing people, truthful and someone of vision, and hardworking.
Please tell me if you are ready to help me and I will go on to pass the account information to you. And I want you to send me your full name, contact address with telephone number for easy communication and please do not betray me when you receive the money
I believe this transfer will be properly handled by you and you will help me to manage and invest the funds in your country after transfer. I like honest, faithful and hard working people. In all I thank the good lord for giving me the opportunity to have someone like you.
I hope to hear from you soonest and have a nice day.
with much regards, Suzy
وأجبتها بهذه الرسالة :
Hello suzy
Alhamdo le allah (الحمدلله) iam fine .. Thanx
But I think that there was misunderstandings .. I am a girl .. Egyptian and muslim & funny girl :)
And i am very sorry about your country and father .. Really it is a sad story
But i think if you need help and if you ask allah this .. Allah will be with you all time and Allah will make some one to solve all your problems and to make you happy
But also i believe that if you make a good times and good relations with Allah , Allah will make you happy even you are in life like hell ! Yeaaaah Allah is able to take away the grief .
Because Allah love you more than any one even your mother.
and Allah is the most kindest and Allah is the most aware of your feelings than any one else , even your self
So honey try to be near from Allah and try to hear Allah's words and messages .. But the real one .
And remember that Honesty leads to rest and tranquility , and we are trying to be honesty not for any one but only for Allah.
هداك الله
I hope to be your friend and i am looking forward to give a good support to you by this Contacted via email , that all in my hand i can do . Sorry :/
سوف أدعو الله أن تكوني امرأة سعيدة و بحال أفضل في هذه الحياة، ثم أجابت هي بهذه الرسالة :
Dear Sister,
How are you doing today and how is life with you over there? I hope you are fine.
i am happy to have you as a friend and i thank our good God ( Allah ) for bringing us together as friends i believe that you understand me more than a man, (note i am not a gay) .
I need your help to transfer the money I inherited from my late father to you account because my late father had a deposit with a bank abroad which has my name as his next of kin and due to my refugee statue i can not claim this fund because it is against the law of this country, as a refugee i do not have right to any thing be it money . i has writing the bank conce
ing my inherited fund which is in their custody and their asked me to provide a trustee/representative.
So please I will like you to help me transfer this money to your account as my partner or representative and from it you can send me some money for me to get my traveling documents and air ticket to come over to meet you and continue my life. Please if you have accepted to help me, the only thing I need from you now is your data such as ( your full names, address and telephone numbers ) and I will be able to send an email to the bank and introduce you as my partner after which I will give you their contact details for you to reach the bank directly to know what may be the procedures of transferring the fund to your position pending my arrival to meet with you and start new life. I am saying this to you with every confidence on your acceptance to assist me and take me as your closest friend and to manage the funds.
And if you wish to call me on phone so that we can talk please send me an email and inform me ; I will go and wait for your call in the Reverend's office, the telephone number is +221- 770- 651- 662 and if Reverend Philip Thomson picks your call tell him that you want to speak with me and he will send for me and we talk.
Thanks for your kindness and I will be waiting to hear from you.
with much regards, Susan
الآن أريد أن أعرف ماذا أفعل؟
وهل يضرني شيء إن ساعدتها وهل هي صادقة أم يمكن أن يضرني هذا الأمر في أي جانب؟
وإن كانت مساعدتها خالية من أي شك في وقوع ضرر كيف يمكن أن أساعدها، وبماذا تنصحوني للتصرف؟

الإجابة
الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحابته ومن والاه..
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
نرحب بك اختنا الفاضلة في موقعك لها أون لاين، ونسأل الله أن يلهمك السداد والرشاد، ونسأل الله تبارك وتعالى أن يُقدر لك الخير، ويهيأ لك من الصديقات الصالحات اللائي يذكرنَك بالله إذا نسيتِ، ويكنْ عونًا لك على طاعة الله إن ذكرتِ، فإن الأمر كما قيل: (أخاك أخاك من نصحك في دينك، وبصّرك بعيوبك، وهداك إلى مراشدك، وعدوك عدوك من غرّك ومنّاك).
غاليتي...التعارف عبر الإنترنت أو بواسطة الرسائل النصية لا يعد من قبيل الصداقة بمعناها الكامل، لأن الإنسان قد يكون قبيح الفعال، ولكنه يحسن الكلام الجميل، وقد يستطيع أن يمثل، ويخدع، ويكذب، فلا تتضح حقيقة الإنسان إلا بالتعامل المباشر، وهذا ما نريده، فالصداقة الحقيقية هي التي يكون فيها تزاور، وفيها تعاطف، وفيها تراحم، وفيها ابتسامات مشتركة، وفيها مساعدة، وفيها مشاركة في الأفراح والأتراح، وفيها أيضًا التواصل المرئي، بحيث ترى صديقتها، وتتكلم معها، وتعاونها، وتخفف عنها، وتصلي معها، وتتلو معها كتاب الله، وتشاركها في أفراحها وأتراحها، ومعظم هذه الأمور قد لا تتاح عن طريق الإنترنت، فهذه الشبكة العنكبوتية ما هي إلا شبكة افتراضية.
أختي الحبية.. تلك الفتاة التي تراسلك عبر الإنترنت لا تعرفين من هي حقا، وكل ما تعرفينه عنها مجرد معلومات قامت هي بإخبارك بها، فمن أين لك معرفة صحة تلك المعلومات؟، كما أحذرك حبيبتي من إعطائها أي معلومات خاصة بك، أو محاولة مساعدتها فيما طلبته منك حتى لا تقعي فيما لا يحمد عقباه، واقتصري في تلك المعرفة على النصيحة فقط طالما أنها ستبقي عن طريق الإنترنت أو المراسلة، أما إذا قابلتها في الحقيقة فنتمنى أن تكون على الدين، وعلى الخير وعلى الحشمة، وإذا وجدت ذلك فحُق لك أن تبقي على تلك المعرفة وتحوليها إلى صداقة، فإن الإنسان ما أُعطي بعد الإسلام نعمة أعظم من صديقة حسنة تذكرها بالله إذا نسيت، وتعينها على طاعة الله إن ذكرت، فإذا كانت الصديقة على المواصفات الشرعية فحُق لك أن تحمدي الله الذي وفقك، وتستمري في تلك العلاقة، وتعميقها بالمعرفة، وتتفقوا على التآخي في الله، وعلى النصح في الله تبارك وتعالى، لأن العلاقة الناجحة هي التي تصعد مع كل طاعة، وهي التي تتوقف للنصح والإرشاد مع كل مخالفة لأمر الله تبارك وتعالى، وهي الصداقة التي تقوم أيضًا على الدين والأخلاق، وليس على المظهر، وليس على الفكاهة، وليس من أجل المال، وليس من أجل أي مصلحة، فهي في الأساس لله وبالله وفي الله وعلى مراد الله.
والله الموفق..